بررسی نارسانویسی دیکته در کودکان و چگونگی رفع آن با کیت آموزشی ریبازی


رفع نارسانویسی دیکته در آموزش مفاهیم پایه ای ریاضی یکی از خلاقیتهای گروه آموزشی ریبازی است. گروه آموزشی ما با ارائه فعالیتهای جذاب و دوست داشتنی مفاهیم اشکال هندسی و آموزش الگو به کودکان را به گونه ای ارائه می دهد که بعضی از عاملهای نارسانویسی دیکته کودکان نیز رفع گردد. قبل از اینکه به ارائه فعالیتهای ریبازی در کارگاه های بازی و ریاضی بپردازیم توضیح مختصری درباره نارسانویسی دیکته ارائه می دهیم.

نارسانویسی دیکته یکی از موضوعات مهم و اساسی می باشد چرا که درس املاء یکی از درس های مهم برای یاد گیری سایر درس هاست و درست نوشتن یکی از راه های ارتباط با دیگران است و اگر دانش اموزان در این درس مشکل داشته باشند این مشکل در دیگر دروس نیز تاثیر میگذارد با توجه به پژوهش های انجام شده بسیاری از غلط های املایی با بالا رفتن سال های تحصیلی کم میشوند دانش اموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند.عوامل متعددی باعث به وجود آمدن این مشکل میشوند که برخی از این عوامل عبارتند از:نارسا نویسی از ضعف در حافظه دیداری ،عدم دقت و توجه،و مشکلات آموزشی و… (1397، کیخا، عالمه؛ عایشه مسکان زهی)

در نارسا نویسی بدخطی و ناخوانا بودن کلمات عامل اصلی در غلط های املایی هستند. کج نویسی یا راست نویسی بیش از حد، پرفشار نوشتن یا کم رنگ نویسی زیاد،نامرتب نویسی و زاویه زیاد ،فاصله گذاری بیش از حد در حروف و کلمات سبب دشواری در خواندن می شوند.به طور معمول نامناسب بودن ابزارهای نوشتاری مانند مداد و کاغذ، زاویه نامناسب میز و صندلی و یا گرفتن نامناسب مداد از جمله دلایل نارسا نویسی در دانش آموزان هستند.

برای درمان نارسانویسی راهکارهای مناسب و متفاوتی ارائه شده است که می توانید آنها را برای فراگیرانی که دچار این اختلال هستند استفاده کنید.

  •  رسم خطوط دلخواه با روان نویس روی کاغذ
  •  نقاشی کردن روی وایت برد کوچک
  •  اصلاح کردن وضعیت نشستن کودک
  • اصلاح کردن نحوه در دست گرفتن مداد ( مداد بین انگشت شست و اشاره و از قسمت بالای تراشیده شده گرفته شود)
  •  استفاده از مداد ضخیم در صورت ضعیف بودن عضلات درشت و کوچک
  • قیچی کردن کاغذهای باطله انگشتان
  • باز و بسته کردن پیچ و مهره

آموزش مفاهیم پایه ای ریاضی همراه با رفع نارسانویسی دیکته به سبک ریبازی

داخل کیت آموزشی ریبازی ابزار ساده ای را با خاصیتهای گوناگون قرار داده ایم. محتوایی که برای این ابزار تولید می کنیم باعث آموزش جذاب فراگیر و علاقمند شدن او به یادگیری می شود. محتوایی که بیشتر به صورت ملموس، عینی و عملی می باشد.

همانگونه که اشاره شد یکی از راههای درمان نارسانویسی دیکته باز و بسته کردن پیچ و مهره ها است. در کیت آموزشی ریبازی با استفاده از چوبهای رنگی و پیچ و مهره ها، ساخت اشکال هندسی را به کودکان آموزش می دهیم.

سوالاتی برای ابزار کیت ریبازی به صورت زیر مطرح می شود که شما می توانید همزمان با آموزش مفاهیم پایه ای ریاضی اختلال نارسانویسی را بهبود بخشید.

نارسانویسی دیکته

مطابق با تصویر بالا چوبها و پیچ و مهره های داخل کیت آموزشی ریبازی را روبروی کودک قرار دهید. از او بخواهید که فعالیتهای زیر را انجام دهد.

فعالیت1:

  1. با استفاده از پیچ و مهره ها و چوبها یک سه گوشی بساز که دو لبه آن هم اندازه و لبه سوم بزرگتر از دو لبه دیگر باشد.

برای انجام این فعالیت کودک باید انتخاب چوبها را به درستی انجام دهد. سپس تعداد پیچ و مهره ها را به درستی تشخیص دهد. در این مواقع لازم است که شما به عنوان مربی یا والدین از او بخواهید که تعداد پیچ و مهره هایی را که برای ساختن سه گوش نیاز دارد، بردارد.

بررسی نارسانویسی دیکته در کودکان

بررسی نارسانویسی دیکته در کودکان و چگونگی رفع آن با کیت آموزشی ریبازی

نکته: بعضی از دانش آموزان در دفعات ابتدایی نمی توانند این فرآیند را به درستی انجام دهند ولی با تکرار و تمرین سوالات مهارت قابل توجهی پیدا می کنند.

فعالیت2:

در کارگاههای بازی و ریاضی گروه آموزشی ریبازی از پیچ های متری و مهره های فلزی برای ساخت و آموزش الگوها استفاده می شود. در این فعالیت، هم زمان به چند موضوع توجه می شود که عبارتند از: آموزش الگو، افزایش دقت و توجه در انتخاب مهره های فلزی برای ساخت صحیح الگو، تقویت عضلات درشت و کوچک انگشتان دست برای رفع نارسانویسی دیکته.

نمونه ای از این فعایت را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

 

.

یکی از نمونه سوالاتی که برای ساخت الگوها مطرح می کنید، می تواند به صورت زیر باشد:

  1. الگویی بسازید که وقتی رنگ مهره ها را از بالا به پایین می خوانیم به صورت سیاه، آبی خوانده شود و فقط دو قسمت تکرار شونده داشته باشد.

نکته: دقت کنید که در این جا کودکان ابتدا مهره سیاه را پیچ می کنند در صورتی که باید ابتدا مهره آبی را پیچ کنند چون از بالا به پایین قرار است الگو خوانده شود. این نوع سوالات در دفعات بعدی باعث افزایش دقت و توجه کودک می شود.

تقویت عضلات انگشتان کودک در این فعالیتها برای ما بسیار مهم است بخصوص کودکانی که ضعف نارسانویسی دارند.

2 دیدگاه ها

    • بسیار سپاسگزاریم.
      ریبازی معتقد است کلاسهای مدرسه با توجه به شلوغی و برگزاری آن پشت میز و نیمکت توانایی انجام کارهای عملی را به صورتی که ریبازی انجام می دهد ندارد.
      لذا این کارگاهها مکمل تلاش و زحمات دلسوزانه مربیان است.
      ریبازی خوشحال می شود این کارگاه را در تمام مدارس توسعه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید