تقویت حافظه دیداری کودکان با استفاده از کیت آموزشی ریبازی

چینش مهره های فلزی کیت ریبازی


تقویت حافظه دیداری کودکان از عوامل موثر و مهم در امر آموزش است که گروه آموزشی ریبازی با محتوایی متفاوت و جذاب به تقویت آن می پردازد. این حافظه نقش بسزایی در بخشهای مختلف زندگی ما دارد و آموزشهایی که ما می بینیم به آن ارتباط پیدا می کند.

حافظه دیداری با حافظه تصویری نیز شناخته می شود و توانایی ذخیره سازی و بازخوانی چیزهایی که یک فرد می بیند را بر عهده دارد. این حافظه در آموزش مفاهیم دروس مدرسه نیز کابرد فراوانی دارد. به عنوان مثال قصد داشته باشیم که نام یک شیء را به کودک آموزش دهیم. واضح است که اگر کودک این شیء را ببیند در حافظه دیداری خود تصویری از آن را برای خود ساخته و نام آن را با این تصویر ارتباط می دهد.

یکی از مفاهیم پایه ای ریاضی اشکال هندسی است که دانش آموز با استفاده از حافظه دیداری خود تصویری از این اشکال را در ذهن خود ساخته و در زمان نیاز به این حافظه رجوع کرده و نام اشکال را متناسب با خواص آنها برای خود تداعی می کند.این حافظه در یادگیری خواندن و نوشتن حروف در زبان مادری و زبان های خارجی نیز موثر و مفید است.

در زبان فارسی با توجه به وجود حروف هم آوا این حافظه برای یادگیری خواندن و نوشتن بسیار کارآیی دارد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حروف هم آوا، حروفی هستند که تلفط یکسانی دارند ولی متفاوت نوشته می شوند مثلا در زبان فارسی حروف ث، س، ص، حروف ز،ذ، ض، ظ. حروف ه، ح و … از حروف هم آوا هستند. یکی دیگر از عوامل بسیار مهم و موثر در امر آموزش حافظه کوتاه مدت کودکان است که می توانید با استفاده از بازی قائم موشک آن را تقویت کنید. برای یادگیری بازی قائم موشک اینجا کلیک کنید.

با توجه به توضیحات بالا متوجه خواهیم شد که یکی از عوامل موثر برای بهتر شدن دیکته دانش آموزان تقویت حافظه دیداری آنها می باشد. در این مقاله سعی داریم که با استفاده از ابزار کیت آموزشی ریبازی حافطه دیداری دانش آموز و در نتیجه نوشتن دیکته او را تقویت کنیم. هدف گروه آموزشی ریبازی این است که بازیهایی را طراحی کند که هم زمان با تقویت حافظه دیداری کودک، مهارتهای دیگر او نیز بخصوص دقت، توجه و تمرکز را افزایش دهد.

حرکت چشم و ارتباط آن با حافظه دیداری

یکی دیگر از راههای تقویت حافظه دیداری کودکان ، تمرین “خوب نگاه کردن” است. دانش آموز برای اینکه بتواند خوب ببیند، علاوه بر آن چه ذکر شد، باید قادر باشد چشم هایش را به خوبی به چپ، راست، بالا، پایین و جوانب مختلف حرکت دهد. اگر دانش آموزی در حرکات سریع چشم دچار مشکل باشد، زمان بیشتری برای خواندن صرف می کند. این دسته از دانش آموزان برای تعقیب اشیاء با چشم شان گاهی اوقات از سر و گردن استفاده می کنند مثلاً در مشاهده بازی پینگ پنگ. از طرفی دانش آموزی که زمان بیشتری برای خواندن یک مطلب صرف کند از دیگران یادگیری ضعیف تری خواهد داشت.

نمونه فعالیتهای تقویت حافظه دیداری کودکان

فعالیتهای زیر خوب نگاه کردن را در دانش آموزان تقویت کرده و برای درمان نارساخوانی نیز مفید هستند. بعضی از تمرینها از کتاب دکتر تبریزی گرفته شده و بعضی نیز با کیت آموزشی ریبازی طراحی شده است.

1: کودک در وضعیت نشسته یا ایستاده، دستش را جلو برده و مدادی را در دست می گیرد. مداد نسبت به ساعد حالت عمودی داشته باشد.

دانش آموز نوک مداد را که در بالا قرار گرفته نگاه می کند و همزمان که مداد را تا منتهی الیه سمت راست می برد، با چشمانش آن را تعقیب کند. همین عمل را برای سمت چپ نیز انجام داده و تعقیب چشمی را تکرار کند. همین کار را با بالا بردن و پایین آوردن مداد انجام داده و با چشم آن را تعقیب کند. با نوک مداد دایره ای در هوا رسم کند و همزمان نوک مداد را با چشم تعقیب نماید.

استفاده از کیت آموزشی ریبازی برای تقویت حرکت های چشمی کودک

نمونه زیادی از این فعالیتها را می توانید برای دانش آموز طراحی کنید و باعث تقویت حرکتهای چشم او شده تا در نهایت بتوانید باعث تقویت حافظه دیداری او شوید. با استفاده از کیت آموزشی ریبازی بازیهایی را معرفی می کنیم که علاوه بر تقویت خوب نگاه کردن دقت و توجه او را نیز افزایش دهیم.

فعالیت 1: تعقیب حرکت چشمی به سمت بالا و پایین

16 مهره فلزی رنگی داخل کیت آموزشی ریبازی وجود دارد. هشت مهره ای که هم اندازه هستند را بردارد و آنها را روی هم بچیند.

سعی کند به گونه ای بچیند که این چینش موازی بدن او بوده و بتواند از بالا به پایین و برعکس به این مهره ها نگاه کند.

مزیت این فعالیت نسبت به فعالیت قبلی، افزایش دقت و تمرکز او به خاطر نوع چینش مهره ها می باشد.

فعالیت 2:  تعقیب حرکت چشمی به سمت چپ یا راست

در این تمرین یک دیوار نوع اول با مهره های دومینو می سازید ( برای یادگیری دیوار نوع اول می توانید به کتاب کودکان و ریاضی مراجعه کنید.). در تصویر زیر دیوار نوع اول را مشاهده می کنید. کودک را جایی بنشانید که مهره وسط پایه اول رو به روی او قرار داشته باشد.

از وسط دیوار یک بار تعقیب چشمی به سمت راست و یک بار تعقیب چشمی به سمت چپ انجام می دهد.این فعالیت باعث تقویت حافظه دیداری کودکان می شود و در آینده می تواند مفاهیم مورد نیاز خود را بهتر و راحت تر آموزش ببنید.

 

خلاقیت گروه آموزشی ریبازی در نوع محتوایی است که برای آموزش مفاهیم پایه ای ریاضی همراه با افزایش مهارتهای کودک در اختیار والدین و مربیان عزیز قرار می دهد. این سبک آموزشی تحولی عظیم در نوع تدریس ریاضی برای مربیان پیش دبستانی ایجاد خواهد کرد.

فعالیت 3: تقویت حافظه دیداری کودکان همراه با آموزش اشکال هندسی

در ابتدا والدین یا مربی با سه سه گوش آبی، دو سه گوش قرمز و یک سه گوش سبز شکل زیر را بسازد.

تقویت حافظه دیداری کودکان

در ادامه شکلی که شما ساخته اید را به کودک نشان دهید. سپس از او بخواهید که به سوالات زیر پاسخ دهد:

  1. چند رنگ در شکل استفاده شده بود؟
  2. تعداد سه گوشهای سبز را با انگشتان دست راست خود نشان دهد.
  3. تعداد کدام رنگ از همه بیشتر بود؟
  4. تعداد کدام سه گوش از همه کمتر بود؟

 نکته: نوع محتوی بر اساس این است که درک مطلب کودک برای پاسخ دادن به سوالات افزایش پیدا کند. به عنوان مثال در پاسخ به سوال اول باید فقط به عدد 3 اشاره کند. در پاسخ به سوال سوم باید تنها نام رنگ آبی را بگوید و در پاسخ به سوال چهارم باید سه گوش سبز را بیان کند.

در ادامه از او بخواهید ابزار موردنیاز برای ساختن شکلی کاملا شبیه با شکل شما را از داخل کیت آموزشی ریبازی بردارد و آن را بسازد.

در پایان یک تمرین برای مربیان و والدین عزیز طراحی می شود تا با مزایای این سبک آشنا شوند.

تمرین: تصویر زیر را با استفاده از ابزار کیت آموزشی ریبازی بسازید. سپس سوالاتی را برای فراگیر طراحی کنید به گونه ای که مفاهیم شمارش و اشکال هندسی برای او مرور شود و از طرفی باعث تقویت حافظه دیداری او شوید.

تقویت حافظه دیداری

6 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید