اهمیت آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی


قبل از اینکه در مورد اهمیت آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی صحبت کنیم، در مورد رایج ترین سوال ریاضی در بزرگسالی بحث می کنیم و این سوال چیزی نیست جز اینکه: این همه درس ریاضی را خواندیم چه استفاده ای از آن کردیم؟ یا به طور رایج که گفته می شود:  این همه ریاضی را خواندیم به چه درد ما خورد؟

ریبازی با طرح یک سوال، سوال فوق را به چالش می کشاند. آیا روزی هست که مفهومی از ریاضی را در زندگی خود استفاده نکنید؟ قطعاً پاسخ سوال بالا منفی است. به عبارتی روزی در زندگی ما نیست که مفهومی از ریاضی را استفاده نکنیم بنابراین پاسخ این سوال می تواند اهمیت آموزش مفاهیم ریاضی را برای ما ثابت کند. نکته بسیار مهم در آموزش مفاهیم ریاضی این است که دانش آموز پی به اهمیت این درس ببرد و مهم تر این که با ذوق و شوق این مفاهیم را آموزش ببنید.

از آنجایی که محتوای ریاضی از همان آغاز در دوره ابتدایی بیشتر به یافتن جواب سوالات می پردازد تا به نمایش کاربرد مسائل در زندگی، این سوال در ذهن فرد حک می شود که این همه خواندن ریاضی که چی؟

اهمیت آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی

دلایل اهمیت آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی

مطالب زیادی در مورد اهمیت آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی نوشته شده است و اکثر مطالب به گونه ای مشابه، اهداف مشترکی را نشان می دهند.

چرا آموزش ریاضی برای پیش دبستانی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟

پاسخ به سوال فوق از نگاه خیلی ها این است که درس ریاضی یکی از دروس چالش برانگیز مدرسه است و از پرکاربردترین موضوعات در زندگی است. از طرفی یادگیری ریاضی باعث تاثیر بر تفکر و نگرش انسان شده و دیدگاه بهتری نسبت به روش زندگی و مسائل آن را پیش روی فرد قرار می دهد.

نگاه دیگری که در مورد اهمیت آموزش ریاضی به پیش دبستانی ها وجود دارد این است که ریاضی باعث تقویت جنبه فردی و اجتماعی فرد می شود. جنبه فردی كه باعث رشد ذهني، نظم فكري، دقت وتمركز، تجزيه، تحليل واستدلال مي شود و جنبه اجتماعي باعث رشد علمي و اجتماعی و صنعتي مي شود.

مطالب فوق مورد تایید گروه آموزشی ریبازی نیز می باشد ولی نوع نگاه ریبازی برای پاسخ دادن به این سوال متفاوت و جذاب می باشد.

ریبازی علاوه بر موضوعات مطرح شده، معتقد است که ریاضی یکی از دروسی است که با متفاوت آموزش دادن آن، می توان دانش آموز را به یادگیری و آموزش دیدن علاقمند کرد و شاهد بروز خلاقیت او شد. از طرفی می توان دقت، توجه، تمرکز و مهارتهای دست ورزی او را نیز افزایش داد. وقتی بتوان با درس ریاضی، دانش آموز را به یادگیری و آموزش دیدن علاقمند و تمام نیازهای او را برآورده کرد به نظر شما آیا  آموزش ریاضی به پیش دبستانی ها از اهمیت بالایی برخوردار نیست؟

آموزش مفاهیم ریاضی برای کودکان از چه زمانی باید آغاز شود؟

ریبازی با سالها تدریسِ درس ریاضی در این مقطع به این تجربه رسیده است که نمی توان پاسخ مناسبی برای این سوال پیدا کرد زیرا معتقد است که توانایی هیچ کودکی در هیچ زمان و مکانی مشابه نیست ولی اکثر کودکان واژه های اجتماعی ریاضی را در زندگی به خودی خود می آموزند حتی اگر به پیش دبستانی نروند به عنوان مثال کلمات کوچک و بزرگ، داخل و خارج، کلفت و نازک و … را برای واژه های زندگی می توانند براحتی استفاده نمایند ولی آن چیزی که مهم است دید ریاضی بخشیدن به این واژه ها در سنین 5 تا 6 سالگی است.

ما به تجربه دریافته ایم که کودکان پیش دبستانی اکثراً با ابزار مفاهیم ریاضی را خیلی بهتر و راحت تر آموزش می بینند.

روش مناسب برای آموزش ریاضی به کودکان پیش دبستانی چیست؟

نظرات زیادی برای پاسخ به این سوال بیان شده اما آن چه مسلم است این است که روشِ موثر می تواند نوآموز را به یادگیری درس ریاضی علاقمند کند و باعث افزایش مهارتهای او گردد و در آینده یادگیری مطالب ریاضی را برای او راحت تر و آسان تر کند.

مهارتهای دانش آموز همان دقت، توجه، تمرکز و هماهنگی اجزای بدن او می باشد که تمام کارشناسان روشی را که بتواند این توقعات را برآورده کند، یک روش مناسب و اساسی می دانند.

تجربه مجموعه آموزشی ریبازی در مورد اهمیت آموزش مفاهیم ریاضی به پیش دبستانی ها

گروه آموزشی ریبازی با عملی کردن پاسخ های فوق، جذابیت سبک خود را نسبت به سایر آموزشهای سنتی ریاضی نمایان ساخته است و اهمیت آموزش ریاضی را به پیش دبستانی ها بیش از پیش نشان داده است.

ریبازی معتقد است کودکان در همان ابتدا باید بتوانند مهارتی را کسب کنند که در آینده مفاهیم ریاضی را بهتر درک کنند و آن مهارت درک مطلب ریاضی است. محتوایی که بتواند درک مطلب ریاضی دانش آموز را تقویت کند بسیار کم است و این باعث ضعیف شدن بسیاری از دانش آموزان در حل مساائل ریاضی شده است. ریبازی این ضعف را در سبک خود پوشش داده و با تولید محتوایی متفاوت سعی بر این دارد که دانش آموزان درک مطلب را از نگاه ریاضی بهتر متوجه شوند تا بتوانند در آینده مسائل را بهتر حل کنند.

مجموعه آموزشی ریبازی با تولید کیت های آموزشی و محتوایی متفاوت برای دانش آموزان قصد دارد سبک جدیدی برای تدریس ریاضی به صورت عملی و عینی ارائه دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید