بررسی سرفصل های ریاضی پیش دبستانی


آن چه مسلم است باید سرفصل های ریاضی پیش دبستانی به گونه ای تنظیم گردد که پیش نیاز مفاهیم ریاضی اول ابتدایی باشد و نوآموز پیش دبستانی با فراگرفتن آنها باید مفاهیم ریاضی اول ابتدایی را بهتر و راحت تر درک کند. مهم ترین موضوع نحوه تهیه محتوی برای سرفصلها و چگونگی تدریس آنها می باشد.

با بررسی سرفصل ریاضی اول ابتدایی و سرفصلی را که پیش دبستانی ها برای آموزش مفاهیم ریاضی نوآموزان خود در نظر گرفته اند، یک سرفصل جامع و کامل برای مفاهیم پایه ای ریاضی نوآموزان پیش دبستانی با محتوایی بسیار جذاب در نظر گرفته است.

تجربه به ریبازی ثابت کرده است که سرفصلهای ریاضی پیش دبستانی با موضوعات زیر می تواند تاثیر بسزایی برای نوآموزان پیش دبستانی در سال اول ابتدایی داشته باشد.

آشنایی با چپ و راست و جهت های حرکت

این مفهوم یکی از مفاهیم پایه ای ریاضی است که در تمامی مفاهیم ریاضی خود را به نحوی نشان میدهد. به عنوان مثال، جهت حرکت محورهای اعداد، نمایش مختصات اعداد و بردارها که هم باید با چپ و راست و هم با جهت ها آشنا باشند.

ریبازی با محتوای جذابی که دارد این مفاهیم را به گونه ای آموزش می دهد که در ذهن نوآموز نقش ببندد و هر جا که این  مفهوم را در آینده نیاز دارد به درستی استفاده نماید.

ریبازی این مفاهیم را به طور مستمر در تمام مفاهیم با استفاده از کیت آموزشی خود به گونه ای بسیار جذاب و متفاوت آموزش می دهد.

شمارش و تناظر یک به یک

کاربرد شمارش به قدری در زندگی مهم است که نیاز به اشاره کردن اهمیت این موضوع نداریم مثل شمارش پول. این موضوع در دروس ریاضی مقاطع بالاتر یکی از مفاهیم بنیانی است. موضوعاتی از قبیل شمارش چندتا چندتا و مقایسه اعداد.

در مقایسه اعداد آشنایی با مفهوم چپ و راست و جهت ها و شمارش بسیار مهم است مثلا اگر دو عدد را با یکدیگر مقایسه کنیم شمارش تعداد رقم ها در ابتدا مهم و در صورت مساوی بودن تعداد رقم ها مقایسه رقم ها از چپ به راست می باشد.

تناظر یک به یک در جدول ماشین های ورودی – خروجی و بخصوص در آینده برای توابع یک به یک بسیار مهم و مفید می باشد. ریبازی این مفهوم را با استفاده از کیت آموزشی خود به گونه ای آموزش می دهد که خلاقیت دانش آموزان بروز یابد و مهارتهای او افزایش یابد.

 

اشکال هندسی

اشکال هندسی کاربرد بسیار زیادی در زندگی و همچنین در سرفصلهای درس ریاضی در مقاطع بالاتر دارد. آشنایی با اشکال هندسی در مقطع پیش دبستانی با استفاده از تعداد گوشه های شکل صورت می گیرد و شکل هندسی گردی نیز در این مقطع برای نوآموز معرفی می گردد. ریبازی معتقد است که آموزش این مفاهیم باید به صورت عملی و ملموس صورت گیرد و در کارگاههای ریاضی با بازی، این مفاهیم را با استفاده از ابزار و محتوایی بسیار جذاب به نوآموزان آموزش می دهد تا در آینده تمام ویژگیهای این اشکال در ذهن دانش آموز به راحتی تداعی شود و بتواند در دوره های بالاتر مسائل مربوط به اشکال هندسی را درک و تحلیل کند.

سرفصل های ریاضی پیش دبستانی

شباهت ها و تفاوت ها

شباهت ها و تفاوت ها، واژه هایی برای اکثر مفاهیم ریاضی هستند و در طراحی سوالات ریاضی در تمام مقاطع کاربرد دارند. استفاده های زیادی از این واژه در طراحی سوالات ریاضی می گردد و اگر نوآموز با کاربرد این واژه ها در ریاضی آشنا شود در آینده به سوالات مربوط به آن بسیار راحت تر پاسخ می دهد.

کاربرد این مفهوم را در سوالاتی مانند شباهت و تفاوت اشکال و تبدیلات هندسی می توانید مشاهده نمایید. محتوای ریبازی از این واژه ها به گونه ای استفاده می کند که درک مفاهیم ریاضی را برای کودک راحت تر و موثرتر سازد به عنوان مثال با استفاده از ابزار کیت آموزشی ریبازی سازه هایی را می سازد و شباهت و تفاوت آنها را از نوآموز می پرسد.

شباهت ها و تفاوت ها

آشنایی با انواع خطوط

در کارگاههای ریاضی با بازی انواع خطوط را با استفاده از قطعات داخل کیت ریبازی آموزش می دهیم. طراحی سوالات جذاب برای کودکان همراه با بازی یکی از فعالیتهای گروه آموزشی ریبازی است.

مفاهیم قیاسی

از مفاهیم قیاسی می توان به مفاهیم کمتر و بیشتر، بزرگ و کوچک، کوتاه و بلند، پهن و باریک، کلفت، نازک و ضخامت، سبک و سنگین، پر و خالی و … اشاره نمود. هر کدام از این واژه ها به تنهایی کاربرد بسیار زیادی در مفاهیم آینده دارند. به عنوان مثال جالب است که بدانید واژه های پهن و باریک در محیط و مساحت مستطیل، مفهوم بلند و کوتاه در یادگیری ارتفاع و محاسبه حجم، کلفت و نازک در محاسبه قطر اشیاء و … کاربرد دارند و اگر نوآموز این مفاهیم را مفهومی متوجه شود در آینده مسائل ریاضی را بهتر و مفیدتر درک می کند.

ریبازی این مفاهیم را به صورت شهودی و عملی آموزش می دهد تا علاوه بر افزایش درک کودک، مهارتهای او را نیز افزایش دهد.

مفاهیم مکانی

از مفاهیم مکانی می توان به زیر و رو، دور و نزدیک، قبل و بعد، داخل و خارج و بالا و پایین اشاره کرد. این مفاهیم نیز از اهمیت خاصی در مسائل ریاضی دارند. به عنوان مثال مفهوم زیر و رو، بالا و پایین در مسائل هندسی از قبیل روی خط، بالای خط؛ مفهوم داخل و خارج در محاسبه مساحت قسمتهای رنگی داخل شکل و … کاربرد دارند.

ریبازی این مفاهیم را بسیار جذاب و با محتوایی متفاوت به دانش آموزان آموزش می دهد. بازیهایی خلاقانه که در آموزش این مفاهیم به کار می رود باعث می شود در آینده از پرسیدن سوالاتی نظیر خواندن ریاضی چه فایده ای دارد؟ از ذهن دانش آموز پاک شود زیرا دانش آموز مفهوم را به گونه ای می آموزد که تمام مهارتهای او افزایش می یابد.

مفهوم ردیف و ستون

آموزش مفاهیم ردیف و ستون از اهمیت ویژه ای در ریاضی برخوردار است. کاربرد آن در جدولهای شگفت انگیز، مختصات، ماتریسها، مسائل مرتبط با ضرب و… می باشد. ریبازی با استفاده از ابزار داخل کیت این مفهوم را به گونه ای تدریس می کند تا علاوه بر یادگیری مهارتهای دست ورزی او نیز افزایش یابد.

الگو

الگو یکی از مباحث مهم ریاضی در تمام مقاطع می باشد. اساس این مفهوم را باید در پیش دبستانی به درست بیامورد تا بتواند مسائل مرتبط با این مفهوم را در آینده بهتر راحت تر حل کند. در آموزش الگو نکاتی وجود دارد که نوآموز از همان اول باید با ساختن، آنها را بیامورد. تمریناتی که نوآموز با خلاقیت خود طرح می کند می تواند او را در آینده برای ایدگیری ریاضی همراهی کند.

تقارن

 

تقارن

تقارن از سرفصلهای ادامه دار در درس ریاضی است و آموزش این مفهوم بسیار در امور زندگی کاربرد دارد بخصوص در خلق زیبایی های هندسی و ایجاد طرحهای جذاب و دوست داشتنی .

گروه آموزشی ریبازی این مبحث را برای نوآموز بدون تاکید بر عنوان آموزش داده می دهد تا در آینده از این مبحث نهایت استفاده را ببرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید